ODPORNOŚĆ A DIETA NASZEGO DZIECKA. DLACZEGO DZIECI TAK CZĘSTO CHORUJĄ ?

ODPORNOŚĆ A DIETA NASZEGO DZIECKA. DLACZEGO DZIECI TAK CZĘSTO CHORUJĄ ?

Nawyki, które wprowadzimy w życie naszych dzieci, będą punktowały w ich przyszłości. Nawyki, które wejdą w krew naszym pociechom, mogą być złe i mogą być dobre. Wszystko jest w naszych rękach.

Zacznijmy od tego, że to co jemy bardzo wpływa na całe nasze życie. Dobra lub zła dieta, istotnie rzutuje na nasze zdrowie, a szczególnie na zdrowie młodego człowieka.
ODPORNOŚĆ:

Układ immunologiczny to system obronny, który chroni organizm przed szkodliwymi substancjami, wirusami i bakteriami. 70 % komórek z układu immunologicznego człowieka, mieści się w przewodzie pokarmowym. W żadnym organie, niema aż tylu aktywnych komórek odpornościowych – jest on największym, ze wszystkich, organem immunologicznym człowieka. Dlatego tak ogromnie ważna jest, odpowiednia dieta naszego dziecka.

Układ odpornościowy noworodka.
Cały przewód pokarmowy nowo narodzonego dziecka, jest szczególnie wrażliwy. Organizm malucha, nie posiada jeszcze pamięci immunologicznej – czyli nie wie co jest „dobre”, a co „złe”. Dlatego właśnie, tak ważne jest Karmienie Piersią. Pokarm kobiecy, chroni przed zakażeniem, ponieważ ma właściwości antybakteryjne. Mleko z piersi zawiera immunoglobuliny SIgA, które mają za zadanie, dostarczenie osłony immunologicznej, przed drobnoustrojami. Skład mleka kobiecego jest bogaty w wiele innych substancji, które wspomagają układ odpornościowy dziecka – lecz jest to temat na inny wpis.

Przejdźmy do żywienia niemowląt i dzieci, po 6 miesiącu życia.

Trzeba zacząć od uczenia dzieci dobrych nawyków, od samego początku. Przy rozszerzaniu diety, podstawą powinna być WODA. Nie soki, nie słodzone herbatki, nie woda z sokami, nie wody smakowe.

Do pierwszego roku życia dziecka, mleko jest cały czas podstawą żywieniową. Po pierwszym roku życia, dziecko powinno dostawać 5 pełnowartościowych posiłków. Tylko wtedy maluch otrzyma systematycznie odpowiednie dawki energii, potrzebnej do odpowiedniego funkcjonowania, systemu odpornościowego.

Owoce i warzywa, w diecie dziecka powinny być obecne codziennie!

CO WSPOMAGA UKŁAD ODORNOŚCIOWY:

Czosnek i Cebula. Należy pamiętać, iż nie powinno się podawać surowego czosnku, dzieciom do 2 roku życia, ponieważ może obciążać nerki.
Te dwa produkty są bogate w witaminy C, PP, B1, B2, B3, A, Sole mineralne. Pomagają zapobiegać rozwojowi grzybów, wirusów i bakterii. Szczególne działania, mają na górne drogi oddechowe – zwalczają katar, kaszel i ból gardła. To także naturalne prebiotyki, które pozwalają namnażać się dobrym bakteriom.

Kwasy tłuszczowe Omega-3, to składnik który powinien, znaleźć się w codziennym jadłospisie naszych dzieci. Kwasy te zawarte są głównie w tłustych rybach (łosoś, makrela, sardynka, szprotki, śledzie). Hamują one stany zapalne, proces powstawania zakrzepów oraz normalizują ciśnienie tętnicze. Kwasy Omega-3 nasilają odpowiedź immunologiczną na patogeny – a więc wzmacniają odporność organizmu. Rekomendowane jest spożywanie ryb 2 razy w tygodniu. Natomiast na co dzień w diecie dziecka, jak i naszej, powinny znaleźć się olej lniany, rzepakowy, słonecznikowy i orzechy.

Kiszonki – (np. ogórki kiszone, kapusta kiszona) to naturalne probiotyki. Można je podawać już po 6 miesiącu życia dziecka.

Produkty bogate w żelazo – wątróbka, jajka, ryby, brokuły, natka pietruszki, dynia, papryka, buraki, boćwina.

Witamina C, jak wiadomo wspomaga organizm w walce z patogenami. Produkty bogate w witaminę C to – kiwi, czarna porzeczka, maliny, truskawki, gruszki, jeżyny, jagody, śliwki, guawa, acerola, kiszona kapusta, papryka czerwona, sałata oraz natka pietruszki.

Witamina A –beta-karoten – marchewka, morele, brzoskwinie, jagody, brokuły, dynia, pomidory, sałata.

Cynk – jest bardzo potrzebny do produkcji przeciwciał. Produkty, które dziecko powinno spożywać regularnie to – pestki słonecznika i dyni, nasiona roślin strączkowych, migdały, kasza gryczana, jajka.

Selen – bez niego, układ odpornościowy nie ma możliwości tworzenia przeciwciał. Produkty bogate w selen to – płatki zbożowe, pieczywo pełnoziarniste, wątróbka, cebula, czosnek. Nie zapominajmy, że do przyswajania się selenu, potrzebujemy witaminy E – orzechy, migdały oleje.

CO NEGATYWNIE WPŁYWA NA UKŁAD ODPORNOŚCIOWY:

CUKIER! Nasze dzieci spożywają o 4-5 razy więcej cukru, niż nasi dziadkowie, w swojej młodości. Teraz składnik ten, dodawany jest praktycznie do każdego przetworzonego pokarmu. Ciastka, czekolady, wszelkie słodycze ale również makaron, frytki, pieczywo, pierogi, ketchup, soki, wody smakowe, i wiele innych produktów, zawiera znaczne ilości cukru lub innych substancji słodzących.

Nie można tutaj demonizować. To nie jest tak, że słodycze są złe, zwłaszcza te przygotowane w domu. Wszystko zależy od jakości i ilości spożywanych produktów z danym składnikiem. Ciężko określić ile cukru, w dzisiejszych czasach, trafia do naszych organizmów. Producenci, wpychają go w każdy skład. Dlaczego ? Cukier poprawia smak oraz uzależnia.

Producenci w składzie używają słodzików, dodatków, które gdyby zsumować, okazało by się, że „zdrowy” napój, ma sporą ilość białego cukru. Ten słodki biały proszek, dodaje nam energii, niestety tylko na chwilę. Powoduje wzrost endorfin, aby po chwili znów się domagać uzupełniania dawki – działa jak narkotyk.

CUKIER A ODPORNOŚĆ ORGANIZMU
Nawet kilka godzi, po zjedzeniu bardzo słodkiego dania, układ immunologiczny, działa zupełnie inaczej. Wystarczy, że do organizmu naszego dziecka trafi 100g cukru ( to około 2 szklanek kupnego „soku 100%” i trzy ciasteczka), a białe krwinki, które mają za zadanie bronić nasz organizm przed drobnoustrojami, są mniej skuteczne. Czyli, jeżeli nasze dziecko spożyje sporą dawkę cukru, to układ odpornościowy może być osłabiony nawet na 5 godzin. Jeśli w tym czasie dziecko będzie narażone na drobnoustroje – najpewniej zachoruje. Układ odpornościowy nie zareaguje prawidłowo.

Ponadto biały cukier, zakłóca działanie witaminy C. Cukier i dana witamina, wykluczają się nawzajem. Jeśli w organizmie jest dużo białego cukru, witamina C, nie jest w stanie dostać się do białych krwinek, które to jej właśnie potrzebują, do walki z drobnoustrojami.

NABIAŁ – DLACZEGO WARTO GO OGRANICZYĆ

Człowiek jest jedynym ssakiem, który spożywa mleko innego gatunku. Przede wszystkim, nauka udowodniła, że to nie wapń jest najważniejszy dla naszych kości, a kolagen. Alternatywą wapnia są jajka, mięso, warzywa, ryby i niektóre nasiona.
Przemysłowy nabiał, jest pozbawiony tych wartości odżywczych, wbrew temu co mówią reklamy. W zamian naszpikowany jest cukrem i barwnikami.

Bardzo ważnym elementem jest TŁUSZCZ z nabiału – jest on bardzo zdrowy i potrzebny – jest nim masło klarowane – mogą je spożywać i dorośli i dzieci. To co jest problematyczne w nabiale, wynika z reszty składników, a nie z samego tłuszczu.

Mleko jest ubogie w składniki odżywcze, porównując je do mięsa, warzyw i owoców. Nie dostarcza do organizmu niczego unikalnego.

 

JAK WZMOCNIĆ ODPORNOŚĆ DZIECKA ?

Przede wszystkim przyjrzeć się diecie malucha! To trudniejsze rozwiązanie, niż kupienie w aptece „syropku na odporność”. Lecz gwarantuje Ci, że o wiele skuteczniejsze.

Nie jest tu kwestią sam cukier, ale wszystkie produkty wysoko przetworzone – chipsy, kolorowe napoje, kupne soki, jogurty typu „danonki”, parówki, kupne słodycze, i wiele, wiele innych.

CO WIĘC PODAWAĆ DZIECIOM W ZAMIAN:

– Zamień „Danonki” na jogurt naturalny z dodatkiem owoców, ewentualnie syropu klonowego.

– Zamień gotowe, słodzone kaszki, na płatki jaglane, orkiszowe itd. z dodatkiem owoca, pestek słonecznika, dyni, siemienia lnianego, olejów.

– Zamiast kupować gotowego, napakowanego chemią pączka, zróbcie razem muffiny z dodatkiem daktyli, bananów i gorzkiej czekolady – też będą przepyszne i spędzicie czas razem!

– Do naleśników zamiast mąki pszennej użyj mąki gryczanej i domowej konfitury,

– Biały makarony i ryż, zamień na te pełnoziarniste.

– Do mąki pszennej dodawaj mąki orkiszowej, owsianej, żytniej – doda to smaku oraz substancji

Podczas choroby nie należy spożywać nabiału oraz bananów – zaśluzowują organizm.

STARAJ SIĘ ZASTĘPOWAĆ NIEZDROWE PEODUKTY, TYMI KTÓRE SĄ BOGATE W SUBSTANCJE ODŻYWCZE. ZASTANAWIAJ SIĘ NAD TYM CO WKŁADASZ DO UST I CO PODAJESZ SWOIM DZIECIOM.

PAMIĘTAJ! JESTEŚ TYM, CO JESZ!

 



10 thoughts on “ODPORNOŚĆ A DIETA NASZEGO DZIECKA. DLACZEGO DZIECI TAK CZĘSTO CHORUJĄ ?”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *